بایاد و نام خدا
نوشت افزار
در مورد نوشت افزار هم بگویم که خالی از لطف نیست. اگر امروزه انواع مدادتراش، پاک کن، ماژیک ، خمیر اسباب بازی ، مداد رنگی، آب رنگ ، رنگ گواش و پاستل و .... در کیف بچه ها یافت می شود، در آن زمان تمام تلاش ما این بود که یک مداد پاک کن دار و یک مداد تراش داشته باشیم ، که معمولا هم نداشتیم. کمی که بزرگتر شدیم از مداد های سیاه بدون پاک کن استفاده می کردیم که به علت داشتن شکل یک شیر روی آن، به مدادهای شیرنشان معروف بودند و انصافا کیفیت خوبی هم داشتند . یادم می آید نوعی پاک کن در بازار بود که مقطعی به شکل متوازی الاضلاع داشت و به سه رنگ بود و از پاک کن های شیک و متنوع و گران قیمت امروزی هم خبری نبود. مدادتراش هم یکی دیگر از مشکلات ما بود که معمولا از جنس لاک و بسیار شکننده بود و اغلب هم سریع کند می شد و در نتیجه سبب شکسته شدن نوک مداد، تراشیدن مکرر و ازبین رفتن سریع مداد می شد. گم شدن سهوی وعمدی آن هم از دیگر معضلات ما بود.
در آن زمان بهترین و جدیدترین وسایل را در میان تجهیزات شرکت نفت می دیدیم، از آن جمله می توان به مدادتراش هایی اشاره کرد که بدنه ی فلزی ( آلومینیومی ) داشته و بسیار محکم هم بودند ولی متاسفانه طبق معمول فقط در اختیار ارباب مال و ثروت بودند و عوام از آن بی بهره . شاید باورش مشکل باشد ولی گاهی که یکی از همکلاسی ها و یا هم مدرسه ای ها به طریقی یکی از این مدادتراشها را به دست می آورد، که معمولا هم دست چندم و از رده خارج و مستعمل بودند، بقیه با چه شوق و لذتی به آن نگاه می کردیم و ته دلمان آرزو داشتیم ما صاحب آن بودیم . به همین علت بود که همه آرزو داشتیم زودتر دیپلم بگیریم و در شرکت نفت استخدام شویم ، آرزویی که حتی به صورت جوک هم درآمد و مدتها ورد زبان مردم بود.
برای اولین بار در یکی از ادارات شرکت نفت مداد تراش هایی را که روی میز نصب می شد دیدم و همیشه دوست داشتم یکی از آنها را داشته باشم گرچه اگر هم می داشتم، در خانه ی ما میزی نبود که تراش را روی آن نصب کنم . به همین علت سالها بعد که مشغول کار شدم یکی از این نوع تراشها را خریدم تا بچه هایم استفاده کنند ولی همیشه آن آرزوی گنگ قدیمی را در دل داشتم ، از همان آرزوهایی که هیچگاه برآورده نشد.
در کلاسهای بالاتر استفاده از خودکار و عموما خودکار بیک رایج بود. آن زمان خبری از روان نویس های مختلف، خودکارهای شیک و گران قیمت و قلمهای رنگارنگ امروری نبود و تنها اگر می توانستیم، خودکارهای بیک را استفاده می کردیم و الحق که خوب هم کار می کردند و تا همین اواخر هم رکورددار بودند گرچه در سالهای اخیر شاید به علت کیفیت ضعیف خودکارهای بیک موجود، وجود انواع قلمهای شیک و تنوع سلیقه ی بچه ها و اولیا، دیگر رونق گذشته را ندارند. استفاده ازخودنویس به علت گرانی آن و نیز نیاز به جوهرو مشکلات دیگرچون گم شدن احتمالی و جوهرپخش کردن و .... ، در بین ما عوام رسم نبود. در آن زمان تنها خودنویس های پارکر و سناتور در بازار موجود بود که فقط گروه معدودی قادر به خریدن و استفاده از آن بودند و راستش را بخواهید استفاده از خودنویس نوعی اظهار فخر هم محسوب می شد. جز کارکنان مدارس که برای نوشتن کارنامه و دفاتر اداری آموزشگاه حتما باید از این وسیله ی تحریر استفاده می کردند، دیگران صرفا برای نوعی به رخ کشیدن خودنویسی در جیبشان می گذاشتند.
بایاد و نام خدا
اولیای عزیز
آزمون آغازین کلاس ما ( کلاس پنجم ابتدایی ) در روز چهارشنبه 17/7/1392 در محل دبستان برگزار می گردد. مواد آزمون دروس ریاضی، علوم تجربی و فارسی ودر حد کتب کلاس چهارم ابتدایی می باشد. این موضوع قبلا از طریق فرزندانتان به اطلاع شما رسیده و امیدوارم در آماده سازی آنها تلاش کرده باشید.
با یاد و نام خدا
سخنی با اولیا
اشکالات املایی دانش آموزان
دنباله ی مطلب
دقت کردن در انجام تکالیف فرزندتان ( حتی هنگام نوشتن تکلیف ریاضی ) و تذکر و اصلاح مواردی که اشتیاه کرده اند، سبب می شود آنها از همان ابتدا بدون اشتباه بنویسند. توجه داشته باشید اگر فرزندانتان از همین ابتدا نکته ای را اشتباه فراگرفتند، بعدها اصلاح همین موارد هم به زمان زیادی نیاز دارد.
بیشتر بچه ها متاسفانه بدخط هستند. برخی معتقدند بدخطی هم ارثی است یعنی افراد خانواده ای همه بدخط هستند. این را به صراحت نمی توان پذیرفت ولی این مسئله هم مهم است که اگر بچه ها از همان ابتدا نحوه ی درست نوشتن حروف و نحوه ی صحیح اتصال آنها به یکدیگر را به درستی فراگیرند، اگراولیا هنگامی که فرزندانشان در حال نوشتن هستند به نحوه ی نوشتن آنها دقت کرده و اشکالاتشان را گوشزد و سعی در اصلاح آنها داشته باشند ( البته اگر اولیا این توانایی و وقت کافی را داشته باشند )، می توان از بسیاری از این بدآموزیها با اشتباه آموزیها جلوگیری کرد.
کند نویسی و عقب افتادن دانش آموز نیز از دیگر عوامل ضعف املا است ( عقب افتادن سبب ننوشتن برخی واژه ها و در نتیجه نمره ی پایین می گردد ). برای رفع این ضعف هم هرچه زودتر اقدام کنید بهتر است. البته می دانم که تندنوشتن هم سبب بدخطی می گردد ولی می توان همزمان با آموزش بچه ها به تندنویسی، به آنها دقت در نوشتن را هم آموزش داد. پیشنهادی که به دانش آموزان خودم داشته ام این است: یک برگ کاغذ را برداشته و سعی کنند هر واژه ای به ذهنشان می رسد با حداکثر سرعتی که می توانند بنویسند حتی اگر غلط بنویسند. سپس به تدریج در درست نوشتن واژه ها و حروف نیز دقت خود را ییشتر کنند. پس از چندی خواهید دید که دانش آموز قادر شده است سریعتر بنویسد یا به اصطلاح دستش تند شده است.
گفتن املا به بچه ها در منزل می تواند سبب افزایش توانایی آنها شود. برای این منظور سعی می کنم نمونه املاهایی را به تدریج روی وبلاگ قرار دهم تا شما در منزل بتوانید از آنها استفاده کنید. حتی تکرار املاهایی که قبلا نوشته است می تواند مفید باشد. به درست تلفظ کردن لغات حتما توجه کنید. اگر قادر به تصحیح املایی که در منزل به فرزندتان می گویید نیستید، نگران نباشید. تنها اشکالاتش را مشخص کرده، زیر آنها خط کشیده و در حدتوان صورت صحیح واژه هایی را که اشتباه نوشته به او نشان دهید تا از روی آنها نوشته و اشکالاتش را برطرف کند. اگر کسی از همکلاسهای فرزندتان در نزدیکی شما اقامت دارد می توانید از او بخواهید با هم درس بخوانند و تکالیفشان را انجام دهند به شرط آن که در تمام مدت در کنارشان بوده و تنهایشان نگذارید.
افزایش خزانه ی لغت دانش آموز یا به عبارتی افزایش تعداد کلماتی که می داند، می تواند به بالارفتن توانایی وی در املا نویسی کمک کند. برای مثال اگر دانش آموز بداند خواهش، خواهان، خواست، خواستن و.... ، کلمات همخانواده هستند هنگام نوشتن اینگونه واژه ها اشتباه نخواهد کرد. پس سعی کنید به هر شکل ممکن موقعیتهایی را فراهم کنید که فرزندتان با تعداد بیشتری کلمه برخورد داشته و همزمان معنی و حتی الامکان املای آنها را بادبگیرد.
مطالعه ی بیشتر می تواند به افزایش خزانه ی لغت دانش آموز کمک کند به شرطی که مفهوم لغاتی را می خواند بداند و با تلاش کند که بفهمد. یکی از راههای افزایش علاقه ی دانش آموز به مطالعه، علاقمند کردن آنها به شعر است. شعر بیش از هر نوشته ی دیگری می تواند بچه ها را به مطالعه تشویق کند که نتیجه ی آن افزایش خزانه ی لغت آنهاست.
تشویق دانش آموز به استفاده از فرهنگ لغت برای یافتن معنی واژه ها، می تواند او را به افزایش دامنه ی لغاتش کمک کند. بازیهای لغت یابی یا بازی با کلمات هم کمک زیادی می کند.
تمرین جمله نویسی علاوه بر کمک به بالابردن کیفیت انشانویسی می تواند با افزایش خزانه ی لغت دانش آموز، توان وی را در املا نوشتن نیز بهبود می بخشد. نوشتن صورت درست کلماتی که در املا غلط نوشته است سبب بهبود املا می شود.
استفاده ی صحیح از ضرب المثلها هم راهکار دیگری در بهبود املا و انشای فرزندتان است. سعی کنید او را به استفاده از ضرب المثل در نوشته هایش خصوصا انشا وحتی در گفتگوهای روزمره تشویق کنید.
همه ی این راهها زمانی خوب است که سبب خستگی و دلزدگی فرزندتان نشود پس در هرکاری اعتدال را رعایت کنید.
گاهی هم ضعف دانش آموزدر املا نویسی به دلیل نقص شنوایی و درست نشنیدن صدای معلم است. چنانچه فرزندتان دارای چنین نقصی است، حتما به مدرسه و آموزگارش اطلاع دهید.
حرف دل آموزگار: هیچگاه فرزندتان را با کسی که فکر می کنید از او بهتر است، حتی اگر حق هم با شما باشد، مقایسه نکنید.